Skip to main content

Medeoprichter Handbal Inside: “De sport moet zichtbaar zijn”

By 15 november 2020november 17th, 2020Achtergrond, Artikelen, Voorpagina

Medeoprichter Kevin Kreuger (32), op dit moment raadslid in Amsterdam, komt aan het woord in de jubileumeditie van het Handbal Inside Magazine. De criticaster lanceerde in de herfst van 2015 het platform met jeugdvriend en international Bobby Schagen.

Advertentie

In 2015 ontstond bij jou het idee om een nieuw handbalplatform op te starten. Hoe is dat precies ontstaan?
“Ik vond dat handbal meer aandacht in de media moest krijgen en onze sport daarin ook zelf tekortschoot. De marketing van het handbal was in 2015 verschrikkelijk slecht. Ik ergerde me altijd mateloos aan de communicatie van het NHV. Ze communiceerden weinig en als ze het deden was het altijd suf en saai. De website van de bond was tot 2018 niet eens normaal te openen op een mobiele telefoon, omdat de site daar niet voor ontworpen was. Hoe serieus neem je jezelf dan? Ik dacht: als dit is hoe je jezelf presenteert, dan kan handbal nooit verder professionaliseren.” 

Waren er geen alternatieven?
“De beste plek waar je tot 2015 terechtkon voor actueel handbalnieuws was handbalstartpunt.nl, van Hans Schets. Een held. Ik heb groot respect voor die man. Decennialang heeft hij zich iedere dag ingezet om onze sport te promoten. Dat deed hij zelfs beter dan het NHV, maar ook hij maakte een fout door te weinig met social media te doen.”

Waarom vond je dat er meer media-aandacht voor de handbalsport moest komen?
“Omdat media-aandacht uiteindelijk een belangrijke katalysator is voor het professionaliseren van de sport. Denk bijvoorbeeld aan sponsors. Die betalen geen geld voor een reclamebord langs een veld waar geen toeschouwers zitten. De sport moet zichtbaar zijn. Hoe meer ogen er op het handbal gericht zijn, hoe aantrekkelijker het voor sponsors wordt om geld te investeren.

Je hebt het gezien bij de Oranjedames. Na het WK in 2015 was daar opeens Cocoa from Ghana dat als hoofdsponsor geld investeerde, maar uiteindelijk toch de samenwerking met het NHV beëindigde. Mijn vermoeden is dat dit vooral te maken had met gebrek aan exposure.” 

Advertentie

Vind je dat het nu beter is gesteld met de media-aandacht voor het handbal?
“Nee, het is nog altijd niet goed. Wedstrijden van de Oranjedames worden weliswaar live uitgezonden, maar wel bij Ziggo Sport. Een zender die niet voor iedereen toegankelijk is. Waarom zijn die wedstrijden niet bij de publieke omroep te zien? In Nederland zijn dingen zo raar geregeld. Een commerciële zender zendt het niet-commerciële handbal uit en de gesubsidieerde staatstelevisie zendt het betaald voetbal uit, de commercieelste sport die er is. Snap jij het nog?” 

De Oranjedames zitten in talkshows en zijn ontzettend populair geworden, dat is toch een goede ontwikkeling?
“Er had veel meer uit het succes kunnen worden gehaald. Los van het sportieve gedeelte, je had van hen de nieuwe hockeydames kunnen maken. Dat is helaas niet gebeurd.”

Veel meer lezen? Word vandaag abonnee van het Handbal Inside Magazine en ontvang de nieuwste editie met het hele interview met Kreuger rap in de bus.

Foto: Jaap van der Pijll

Advertentie