Skip to main content

Meer NHV-leden door Oranje-succes op WK?

Het WK Handbal in Denemarken staat op het punt van beginnen en de verwachtingen van onze handbaldames zijn torenhoog! Een goede eindklassering zou onze sport namelijk zomaar eens op de kaart kunnen zetten in Nederland. Handbal staat de komende weken volop in de schijnwerpers en dus zal een breder publiek in aanraking komen met onze relatief onbekende sport. Dat moet haast wel voor nieuwe leden gaan zorgen. Een goed voorbeeld doet immers goed volgen. Denk maar aan het ‘Dafne Schippers effect’ waar de Nederlandse Atletiek Unie recent nog aan refereerde.

Advertentie

Het is een retoriek die we veel om ons heen horen. Vrijwel iedereen verklaart de populariteit van zijn of haar sport aan de hand aan de hand van nationaal succes op internationaal niveau. Echter is de verklaring daarmee nog geen keiharde waarheid. Wetenschappelijk zijn er geen concrete aanwijzingen dat successen op EK’s, WK’s of Olympische Spelen leiden tot een ledengroei bij de betreffende sportbond. Maar wat dan wel?

Docent sportmanagement Jeroen Weijermars van de Johan Cruijff University te Amsterdam wijdde recent nog een artikel aan dit fenomeen. In de basis draait het naar zijn zeggen om twee elementen:

1. Een goede organisatie en infrastructuur
2. De 4 P’s uit de marketingmix en dan met name de P’s van Product en Promotie.

Advertentie

Laten we dit even projecteren op de handbalsport. Qua organisatie en infrastructuur lijkt het NHV dankzij de centraliseringsmaatregelen van de laatste jaren een goede inhaalslag te maken. Onze bond is weer financieel gezond en ook wijst het snijden in eigen vlees op het streven naar efficiëntere werkmethodes.

Maar dan de P’s van Product en Promotie. Te beginnen met het product; het handbal zelf. Anno 2015 kom je niet meer weg met het aanbieden van één standaard product. De sport moet aangeboden worden zoals de doelgroep deze het liefst consumeert. Het mag duidelijk zijn dat het NHV op dit vlak de laatste decennia de nodige steken heeft laten vallen. Denk bijvoorbeeld aan het ten dode opgeschreven veldhandbal waarvoor het NHV nog altijd een competitie organiseert. Had een overgang naar bijvoorbeeld beachhandbal niet allang een veel bredere doorgang moeten vinden?

Blijft nog over de P van promotie. Lukt het ons om het handbal bij een breed publiek op het netvlies te krijgen? Een veel gehoord excuus is dat een kleine sport als handbal nauwelijks op de televisie komt en daardoor niet populair is. Een slecht argument natuurlijk, in een tijd waarin het internet een leidend medium is. Met de diverse sociale media kanalen bepalen wij grotendeels zelf welke mensen onze sport te zien krijgen en hoe deze mensen onze sport te zien krijgen. Ook hierin lijkt het NHV tekort te schieten. Ter illustratie: de laatste facebookpost over het WK in Denemarken van het officiële NHV facebookaccount dateert van dinsdag 1 december. Had het NHV ons deze week niet moeten overspoelen met foto’s en berichten?

Conclusie: Een eventueel succes van onze dames in Denemarken kan zeker een goede aanzet zijn tot een groeiende populariteit van het handbal in Nederland, maar alleen dat is niet genoeg. Willen wij als handbal structureel een plekje bij de populairste sporten van Nederland bemachtigen dan zullen wij op een hoop andere vlakken zeker verder aan de weg moeten timmeren: Marketing, marketing en marketing!

Op de foto: Yvette Broch
Fotograaf: Jaap van der Pijll, Handbalfoto.nl (website)

Advertentie