Skip to main content

Zo benut de top in Nederland het internet

Online kunnen topteams in Nederland, zeker in de coronaperiode waarbij iedereen op afstand blijven moet, scoren. Aan de hand van likes op Facebook een lijstje en korte analyse hoe dat door de ploegen uit de HandbalNL League en eredivisie gedaan wordt. 

Advertentie

Top-5 likes op Facebook:
1. LIONS 4975 
2. Hurry-Up 3749
3. Volendam 3659
4. Bevo 2705
5. Quintus 2675 

LIONS scoort op Facebook. De ploeg uit de HandbalNL League post er lustig op los en doet dat op gevarieerde wijze. Naast het wedstrijdverslag deelt de club ook videosnippers, krantenknipsels en foto’s op de pagina. Met 2821 volgers op Instagram timmert LIONS ook daar flink aan de weg.

Ook een compliment voor Volendam. De Noord-Hollandse club laat zien dat je met een uniforme, grafische stijl een professionele uitstraling krijgt. Volendam investeert in social media en daarmee straalt het uit een frisse topsportclub te zijn waar rekening mee gehouden moet worden.

Advertentie

Eigen stukken
Ook het verhaal van vrijwilligers en jeugdleden wordt op de website van Volendam vertelt. Er wordt niet geleund op de inbreng van lokale en regionale media, maar eigen stukken worden geschreven. Zeker in de lockdown heeft de vereniging uit het vissersdorp oog voor iedereen binnen de club en dat zorgt voor verbinding.

6. VZV 2249
7. E&O 2084
8. VOC 2059 
9. Aalsmeer 2051
10. SEW 1958 

Landskampioen Aalsmeer staat slechts negende in de lijst aan de hand van likes op Facebook. De zwart-gouden delen veel content van bijvoorbeeld mediapartijen en maken goed gebruik van een clubfotograaf, maar laten online toch ook wat steekjes vallen. Zo dateert de laatste post op Instagram alweer van januari. 

Eredivisionisten VZV en VOC blijven berichten plaatsen, waardoor de beide clubs op internet een herkenbaar gezicht krijgen. Daarbij wordt ook gelinkt naar de website waar ruimte is voor diepgang en sponsoren uitgelicht worden. Dit voeren de competitiegenoten op enthousiaste wijze door op Instagram waar veel jongeren bereikt kunnen worden.

Zelfgemaakte video’s op Instagram
Ook een pluim voor SEW. Vooral op Instagram geeft de vereniging uit Nibbixwoud met gave graphics en zelfs zelfgemaakte video’s het goede voorbeeld. Van speelsters van de hoofdmacht worden rolmodellen gemaakt en dat zorgt natuurlijk voor fanatisme bij de jeugd en aantrekkingskracht in de regio.

11. V&L 1632
12. Tachos 1610
13. Hellas 1544
14. Houten 1364
15. HandbaL Venlo 1271 
16. Kwiek 1141 
17. BFC 1105
18. WHC 910 (teampagina WHC/Hercules 393)
19. Hercules 892
20. Borhave 891

Clubs als V&L, Tachos – het vlaggenschip is een professionele manier op de gevoelige plaat vastgelegd – en Houten lijken het belang van social media te snappen en posten een hoop foto’s van activiteiten binnen de vereniging. Daarbij wordt eigen content gecreëerd en tevens is er oog voor de jeugd.

Het YouTube-kanaal van V&L is een fraai voorbeeld hoe je bewegend beeld op een treffende manier kunt inzetten. Het geeft een aantrekkelijk inkijkje in de topsportlaag van de eredivisieclub. Een uitkomst voor thuisblijvers die toch fan zijn van V&L.

Verenigingskanalen blijven achter
De damesteams HandbaL Venlo en Kwiek, die in de eredivisie ploegen zijn om rekening mee te houden, hebben ervoor gekozen op Instagram een speciaal account voor de topploeg te maken. Daar worden veel volgers binnengeharkt, maar de verenigingskanalen blijven daardoor achter. Daarmee gaan er over de breedte kansen verloren. 

21. Feyenoord 845
22. DSVD 753 (damespagina)
23. DFS Arnhem 692 
24. Fortissimo 622
25. Dynamico 622 
26. GHV 489
27. Havas 323

DFS Arnhem en Dynamico zijn kortgeleden na een fusie ontstaan en hebben ook op de Facebook, op het gebied van likes, een herstart moeten maken. Toch doen de eredivisionisten een aantal dingen heel goed! Haarscherpe en kleurige foto’s maken de ‘socials’ van DFS Arnhem levendig.

Een schouderklopje
Dynamico lokt de liefhebber op social media naar haar website waar veel fraaie verhalen over de, nieuwe, vereniging te vinden zijn. Een gouden zet in een tijd waarbij de leden elkaar en de fusieclub moeten leren kennen. Een schouderklopje is op z’n plaats.

Foto: FotoReza

Advertentie